... historických krovů ...
kostela sv. Jakuba v Jihlavě.
Zahájena byla v úterý 9.6.2020.
Ten den proběhla i reportáž v televizi s pozvánkou veřejnosti na prohlídky.
Při mém štěstí jsem zjistila, že ve středu do Jihlavy jedu.
Tak jsem si řekla, že pokud vše dobře půjde, zkusím se do kostela podívat.
Dařilo se a tak jsem si vyšetřila chvilku
a odpoledne jsem stála (zmoklá jako sl...) před kostelem.
Jenže, ... prohlídka je pro skupiny min. 5 zájemců a já byla sama.
Prý, když chvíli počkám jestli se někdo nepřidá ...,
tak jsem čekala a mezitím jsem se zmínila odkud jsem přijela
a bylo mi řečeno, že když jedu z takové dálky, tak mne na prohlídku vezmou i samotnou.
Dostala jsem dva průvodce, kteří se vzájemně doplňovali a pilovali nový okruh.
Během prohlídky kostela se k nám přidal ještě jeden pán
a tak jsme obdivovali, poslouchali a vyptávali se na spoustu zajímavostí ve dvou.
A že bylo na co se dívat.
Opravdu, chvála mistrům tesařům, ať už těm z dob minulých,
tak i těm současným. Odvedli úžasný kus práce.
Smekám.
Světlé dřevo je nové, to tmavší je původní.
Původní vazba z roku 1539.
Raritou je i žebřík vysoký 13,7 metrů.
Obě strany jsou z jedné kulatiny, bez napojování.
Dřevěné kolíky zajišťující spoje.
Zde je vidět výměna starého kusu trámu za kus nový.
Původní pálené "Bobrovky" jsou z roku 1904, glazované jen do dvou třetin.
Tyto níže jsou nové a glazované celé.
Bylo zapotřebí jich vyrobit 82 tisíc ks, což společnost Wienerberger -Tondach
ze Slovinska prý zvládla za tři směny.
Vstup do podkroví.
Cestou k autu stále pršelo a mne ani nenapadlo vyfotit samotnou,
zrekonstruovanou střechu. Tak se na ni musíte přijet podívat sami.
Tuto prohlídku, o které jsem se dozvěděla úplnou náhodou,
mohu vřele doporučit.
Mějte krásné dny,
o víkendu nás už konečně zahřeje sluníčko.
Dáša F.
PS: Na svých cestách jsem potkala ještě jednu zajímavou stavbu
a to zastávku v Němčovicích, okres Rokycany. Tu vám musím také ukázat.
Světlé dřevo je nové, to tmavší je původní.
Původní vazba z roku 1539.
Raritou je i žebřík vysoký 13,7 metrů.
Obě strany jsou z jedné kulatiny, bez napojování.
Dřevěné kolíky zajišťující spoje.
Zde je vidět výměna starého kusu trámu za kus nový.
Původní pálené "Bobrovky" jsou z roku 1904, glazované jen do dvou třetin.
Tyto níže jsou nové a glazované celé.
Bylo zapotřebí jich vyrobit 82 tisíc ks, což společnost Wienerberger -Tondach
ze Slovinska prý zvládla za tři směny.
Vstup do podkroví.
Cestou k autu stále pršelo a mne ani nenapadlo vyfotit samotnou,
zrekonstruovanou střechu. Tak se na ni musíte přijet podívat sami.
Tuto prohlídku, o které jsem se dozvěděla úplnou náhodou,
mohu vřele doporučit.
Mějte krásné dny,
o víkendu nás už konečně zahřeje sluníčko.
Dáša F.
PS: Na svých cestách jsem potkala ještě jednu zajímavou stavbu
a to zastávku v Němčovicích, okres Rokycany. Tu vám musím také ukázat.