Přiznám se, že tento typ článků píšu ráda a že mě baví asi stejně, jako vás baví je číst. Ráda si s vámi povídám a svěřuji se svými názory na svět blogů a kosmetiky, který se mě samotné týká víc, než jsem kdy předpokládala. Ačkoliv bych chtěla být nestranná a nezabývat se ničím jiným, než samotnou kosmetikou, nejsem toho schopná. 🙂 Pokud vás něco baví a máte to rádi, logicky se o to zajímáte a názory na toto téma se vás dotýkají. A občas prostě máte potřebu něco vysvětlit a k něčemu se vyjádřit… 🙂

Myslím, že vysvětlit postoje a názory k daným souvisejícím tématům jednou za čas neuškodí. Právě proto vůbec tyto články píšu. Abyste věděli, jak se k danému tématu stavím a co tedy můžete na mém blogu čekat a mohli si tak třeba mé články a fotky o to víc užívat. Minule jsem rozebrala jak recenzuji a hodnotím kosmetiku a luxusní kosmetiku a také objektivitu recenzí (článek) a slíbila jsem vám i něco málo o reklamě a spolupracích. Takže dnes můžeme vesele pokračovat v dalším ožehavém tématu. :).

Dnešní téma jsou spolupráce, které jsou nedílnou součástí většiny blogů. Pro mnoho z vás je to aktuální téma. Protože mi čtenáři každý měsíc přibývají (děkuji!) a moje články se tak dostávají k více lidem, říkala jsem si, že je potřeba vám říct, jak to mám já, jak spolupráce vybírám a jaký mají vliv na moje články a recenze.

Spolupráce

Každý měsíc od začátku mého blogu pravidelně píšu článek s nákupy, kde se objevuje veškerá kosmetika, kterou jsem si koupila, nebo dostala k recenzi za daný měsíc. Vždy je v něm uvedeno, která je která. 🙂 Pokud recenzuji produkt, který jsem dostala, vždy je to uvedeno jak v textu, tak jsou takové články většinou  označené i štítkem SpolupráceVětšinou proto, že tak nerada označuji souhrnné články například s oblíbenými, nebo spotřebovanými produkty, kde nejsou pouze produkty ze spoluprací, protože lidé pak mají pocit, že ano. Nicméně i tak to většinou zmiňuji v textu a nevidím žádný důvod, proč něco tajit. Do budoucna jsem si říkala, že bych v takových článcích označovala tyto produkty třeba hvězdičkou, ještě stále si hledám ten svůj systém..

Pokud není uvedeno jinak, všechno si kupuji sama, jak do článků, tak soutěží. U soutěží, kdy produkty pro vás dostanu, je vždy nějaká podmínka ve stylu sledujte IG účet /FB značky, což je myslím jednoznačná indície, i pokud jinak nečtete text článku. 🙂

Výběr spolupráce – bartery a bannery

Nejspíš často slýcháte, že blogerky odmítají většinu spoluprací, ale věřte, že tomu tak je jen ve velmi málem procentu případů. Většinou je to tak, že čím víc někdo křičí, jak všechno odmítá, tím spíš to není pravda. Ale to upřímně není moje věc, ať si každý dělá na svém blogu a sociálních sítích co chce. 🙂 Já na svém blogu nechci mít desítky reklam a bannerů na eshopy, ve kterých ani nenakupuji a to pětikiloco by mi to hodilo, mi za to prostě nestojí. Nabídky, které chodí, jsou navíc občas tak směšné, až se divím, že si blogerky s hezkými blogy degradují svoji práci na úroveň laciného reklamního prostoru. Když už něco pro někoho tvořím, chci být přiměřeně odměněna za čas a práci, kterou do článků a fotek vkládám a raději přijdu o pár stovek, než přijmout nabídku pod úrovní mého blogu.
Spolupráce si pečlivě vybírám a mám jednoduché a funkční pravidlo. Nepřijímám nabídky na produkty, které bych si sama nekoupila, nebo které absolutně nesouvisí s tématem mého blogu. Dokonce se divím, že firmy takové produkty jinak zaměřeným blogerkám vůbec nabízejí. Z podstaty věci bude většina z vás, mých čtenářů, zaměřená především na kosmetiku, kvůli které na můj blog chodíte. Články mimo téma mého blogu jsou až na výjimky velmi málo čtené a rozhodně nemají standardní dosah. A určitě to tak bude i u většiny ostatních blogerek. Z takových článků je navíc poznat, za jakým účelem byly napsány a bohužel, informovat čtenáře o něčem zajímavém a kvalitním většinou není jejich primární účel. To už je ale na uvážení každého. Firem, blogerek, i jejich čtenářů.

Sama velmi ráda čtu články na blozích a ráda se dozvídám o novinkách, produktech a co komu sedí a co ne, takže vám mohu nabídnout i můj pohled jako čtenářky. Je mi jedno, zda blogerka dostává produkty zdarma, nebo si je sama koupí. Blogy, kterým nevěřím, totiž nečtu a nechápu smysl toho, proč by to někdo měl dělat jinak. Doufám, že mi nikdo nechce tvrdit, že někdo někoho čte, nebo sleduje, jen proto, aby si mohl říkat, ha, ta je zaplacená, tuhle recenzi ji vůbec nevěřím! Opravdu na tohle má někdo čas?

Negativní recenze na produkty

Také bych chtěla zmínit jeden velký omyl, který obecně jde ruku v ruce se spolupracemi. Říká se totiž, že pokud blogerka dostává produkty k recenzi, nemůže o nich napsat nic špatného, protože by jí značka už nikdy nic neposlala. Což je pravda pouze tak na půl a také podle úhlu pohledu, ze kterého na ni koukáte. Dobrý marketing značek je v podstatě jednoduchý. Pokud se vám jako osobě z PR líbí blogerka, kouknete se jakou kosmetiku používá, jaké značky a co o nich píše a pokud používá už roky tu vaši značku a s většinou produktů je spokojená, spolupráci s velkou pravděpodobností přijme a produkty bude chválit. Ne proto, že je dostala zdarma (fakt to slovo nemám ráda, když zohledním kolik času blogu věnuji), ale proto, že jí prostě opravdu sedí, jako jí seděly i předtím. Může to pak vypadat, že jen účelně chválí, ale to samozřejmě nemusí být vůbec pravda.

Většina značek, se kterými spolupracuji, mi navíc dává možnost si produkty vybrat. Takže ve chvíli, kdy už značku sama dobře znám a produkty jsem si za vlastní peníze kupovala dávno před blogem, si dokážu vybrat ty produkty, které mi pravděpodobně budou sedět. Což je prostě fakt a nevím, proč bych si měla záměrně vybrat produkt, o kterém tuším, že mi sedět nebude, nebudu z něj mít radost a nebudu ho používat. Dost pochybuji, že to tak nějaká rozumná  a dospělá blogerka může vůbec mít a chtít. Pokud jste blogerka velikosti Rendy, nebo Lucky z Get the Louk, pak vám chodí od značek většinou všechno. Neptají se vás, co byste chtěly zkusit a častěji se stane, že něco nesedí vůbec a pak přijde negativní recenze.

Menší (a mladší) blogerky mají občas pocit, že musí vše chválit, aby o spolupráci nepřišly. Možná mají v zásadě pravdu, protože o některých značkách a jejich chování se nemluví příliš dobře. (Třeba když značka napíše blogerce, ať laskavě stáhne z blogu negativní recenzi….) Nicméně značky, které se takto chovají, mně osobně nestojí za to, abych se s nimi vůbec zabývala. Většinou jsou to stejně značky malé s levnými produkty a diktovat si nesmyslné podmínky za stíny s výrobní hodnotou padesátník a okopírovaným designem, rozhodně nikoho nenechám. Nechci a nebudu je propagovat ani negativní recenzí a rozhodně nebudu chválit špatný produkt, abych příště nepřišla o další špatný produkt zdarma. To přece nedává žádný smysl. 😉
Osobně si myslím, že známá, zavedená značka ustojí i kritiku jejich produktů a neskončí spolupráci na základě toho, že pár produktů blogerce nesedne. Jasně, asi vám nikdo nebude neustále posílat produkty, když budete o všech psát, že jsou úplně na nic…. Ale to se určitě nestane, pokud spolupracujete se značkami, které máte dlouhodobě rádi a jejichž produkty vám sedí. Samozřejmě to není jen o značkách jako takových, je to i o lidech v marketingových odděleních, které značky zastupují a mezilidských vztazích obecně. Samotný

Chanel moje negativní recenze na krém určitě neporazí. Ani deset dalších negativních recenzí nezmenší tržby Chanelu za kvartál. 🙂 Jestli ale PR zastoupení značek uvažuje stejně jako já, to samozřejmě nevím. Možná mohou chtít všechny recenze zcela pozitivní, protože jsou na to zvyklé a blogerky jim v tomto vyhoví.

Placená reklama

Marketing vystudovaný nemám, ale není recenze někoho, kdo stále jen nechválí a jeho čtenáři mu věří, věrohodnější a tudíž i přínosnější pro značku, než blogerka, která pouze chválí a na její blog se člověk chodí koukat jen na novinky, které dostala? Samozřejmě se můžu plést a po pár negativních recenzích na produkty k testování mi nějaká značka přestane ony novinky posílat. Zatím se mi to ale nestalo a pevně doufám, že ani nestane.

Osobně nemám zapotřebí chválit něco, co dobré není a pokud už něco chválím, za svým názorem si stojím, ať jsem si produkt koupila, nebo ho dostala od značky k recenzi. To samé platí o placených postech a článcích. I když za ně dostanu zaplaceno, nic to nemění na tom, že propaguji jen produkty, které se mi líbí a sedí mi. Představte si, že vám značka, kterou máte rádi a pravidelně používáte její produkty, nabídne, že můžete udělat placený článek/post, kde pochválíte svůj oblíbený produkt a dostanete za to zaplaceno. Opravdu netuším, proč bychom takovou nabídku já, nebo kdokoliv jiný. měli odmítnout.On je totiž velký rozdíl dostat zaplaceno za názor a dostat zaplaceno za práci. Třeba když se se značkou domluvíte, že napíšete samostatný článek o jejich produktech, které dlouhodobě používáte a vyhovují vám a svým čtenářům je s radostí můžete doporučit.

Ano, opravdu se objevují takové nabídky i přes to, že jsem jen malá blogerka, i když je to jen zřídka. Stejně jako se objevují i ty, kdy vám značka nabídne produkt, který jste nikdy neměli v ruce a snaží se vám nadiktovat co o něm máte napsat. Jak má být článek dlouhý, že ho máte napsat do týdne, kolikrát ho musíte sdílet na svých sociálních sítích a pokud si ještě k tomu všemu dáte na svůj blog banner, tak budou rádi a nakonec vám za tuhle celou komedii nabídnou šest set korun. #truestory 

Nehledě na to, že každý email se spoluprací začíná tím, jak se jim váš blog líbí, jak se jim líbí vaše články a bla bla bla... Já osobně bych, pokud je blog bez reklam a bannerů, majitelce ve druhé větě mailu banner nenabízela… Což je jasným důkazem, že pro některá marketingová oddělení jsou blogerky jen levný nástroj a když nabídku nevyužije jedna, využije jí druhá.. Naštěstí/bohužel je takových malých blogerek dost a šest set korun za článek je třeba pro studentku nejspíš i dost peněz. Ve výsledku je jedno, jestli si to holky neuvědomují, nebo jen prostě opravdu berou vše, za co někdo pustí pár korun. Dokud bude poptávka, bude i nabídka.

Úplně nejhorší je ovšem to, když dospělá blogerka, která tvrdí a vypráví, jak nemá žádnou placenou spolupráci, placenou spolupráci má a lže svým čtenářkám. Znevažuje práci ostatních blogerek, staví se nad ně a vypráví něco o důvěře a pokrytectví. To už je ovšem jiná kategorie a jiné povídání. Povídání o tom, jak se někdo tváří že je dospělý, nad věcí a zas až tak moc mu na tom nezáleží a naprostý opak je pravdou. 🙂

Ničeho takového se u mě na blogu bát nemusíte. Věřím, že z dlouhodobého hlediska si najdu okruh čtenářek, které ke mně budou chodit rády a s onou důvěrou číst mé články a prohlížet si fotky. A to i ty, které označím jako spolupráci. Možná jsem v tomto ohledu idealistka, ale věřím tomu, že kvalitní a pečlivé recenze, hezké fotky a upřímný přístup je to, co čtenáři chtějí a s čím třeba jednou prorazím a nebudu už jen malá blogerka. 🙂 I přes svůj názor na věc respektuji, pokud někomu z jakéhokoliv důvodu spolupráce blogerek vadí. Já jsem se s vámi chtěla podělit o svůj subjektivní náhled na věc.

Přes to všechno musím zmínit ještě jednu zásadní věc a myslím, že kdokoliv, kdo mi někdy napsal nějaký dotaz ohledně kosmetiky, mi dá za pravdu. Ať už jsem v recenzích a popiscích jakkoliv nadšená, vždy radím nejprve zkusit sehnat vzorečky. Pokud tu ta možnost je, je to ta nejlepší cesta.

Nevěřím, že jsou čtenářky a sledující hloupé ovce a kupují jen podle hezkých fotek. Já se ostatně snažím hezky nafotit i produkty, které mě zklamaly. 🙂 Takže pokud vás v recenzi/článku/na fotce něco zaujme, skočte si pro vzorek, nebo aspoň najděte recenzi někoho dalšího. Pak vám vlastně může být jedno, jestli si blogerka produkt koupila, dostala ho, nebo dostala peníze za to, že vám ho ukáže. Vy jste se o něm dozvěděli a když vás zaujme, můžete si o něm zjistit víc, nebo ho zkusit právě ze vzorečků. Ne vždy je to možné, ale v takových případech platí – pokud nemáte důvěru žádnou, pak je asi zbytečné vůbec nějaké blogy sledovat a číst. Doufám, že to nebude můj případ. :)))

Moc vám děkuji že jste tu se mnou, že jste můj dnešní elaborát dočetli až do konce (snad to mělo hlavu a patu) a že se vracíte pro má kosmetická i nekosmetická moudra. 🙂 Dejte mi v komentářích vědět, co si o tématu spoluprací a placených článků a postů myslíte – zajímá mě váš upřímný názor! A já se budu těšit zase příště! L.