Přiznám se, že tento typ článků píšu ráda a že mě baví asi stejně, jako vás baví je číst. Ráda si s vámi povídám a svěřuji se svými názory na svět blogů a kosmetiky, který se mě samotné týká víc, než jsem kdy předpokládala. Ačkoliv bych chtěla být nestranná a nezabývat se ničím jiným, než samotnou kosmetikou, nejsem toho schopná. 🙂 Pokud vás něco baví a máte to rádi, logicky se o to zajímáte a názory na toto téma se vás dotýkají. A občas prostě máte potřebu něco vysvětlit a k něčemu se vyjádřit… 🙂
Myslím, že vysvětlit postoje a názory k daným souvisejícím tématům jednou za čas neuškodí. Právě proto vůbec tyto články píšu. Abyste věděli, jak se k danému tématu stavím a co tedy můžete na mém blogu čekat a mohli si tak třeba mé články a fotky o to víc užívat. Minule jsem rozebrala jak recenzuji a hodnotím kosmetiku a luxusní kosmetiku a také objektivitu recenzí (článek) a slíbila jsem vám i něco málo o reklamě a spolupracích. Takže dnes můžeme vesele pokračovat v dalším ožehavém tématu. :).
Dnešní téma jsou spolupráce, které jsou nedílnou součástí většiny blogů. Pro mnoho z vás je to aktuální téma. Protože mi čtenáři každý měsíc přibývají (děkuji!) a moje články se tak dostávají k více lidem, říkala jsem si, že je potřeba vám říct, jak to mám já, jak spolupráce vybírám a jaký mají vliv na moje články a recenze.
Spolupráce
Pokud není uvedeno jinak, všechno si kupuji sama, jak do článků, tak soutěží. U soutěží, kdy produkty pro vás dostanu, je vždy nějaká podmínka ve stylu sledujte IG účet /FB značky, což je myslím jednoznačná indície, i pokud jinak nečtete text článku. 🙂
Výběr spolupráce – bartery a bannery
Sama velmi ráda čtu články na blozích a ráda se dozvídám o novinkách, produktech a co komu sedí a co ne, takže vám mohu nabídnout i můj pohled jako čtenářky. Je mi jedno, zda blogerka dostává produkty zdarma, nebo si je sama koupí. Blogy, kterým nevěřím, totiž nečtu a nechápu smysl toho, proč by to někdo měl dělat jinak. Doufám, že mi nikdo nechce tvrdit, že někdo někoho čte, nebo sleduje, jen proto, aby si mohl říkat, ha, ta je zaplacená, tuhle recenzi ji vůbec nevěřím! Opravdu na tohle má někdo čas?
Negativní recenze na produkty
Většina značek, se kterými spolupracuji, mi navíc dává možnost si produkty vybrat. Takže ve chvíli, kdy už značku sama dobře znám a produkty jsem si za vlastní peníze kupovala dávno před blogem, si dokážu vybrat ty produkty, které mi pravděpodobně budou sedět. Což je prostě fakt a nevím, proč bych si měla záměrně vybrat produkt, o kterém tuším, že mi sedět nebude, nebudu z něj mít radost a nebudu ho používat. Dost pochybuji, že to tak nějaká rozumná a dospělá blogerka může vůbec mít a chtít. Pokud jste blogerka velikosti Rendy, nebo Lucky z Get the Louk, pak vám chodí od značek většinou všechno. Neptají se vás, co byste chtěly zkusit a častěji se stane, že něco nesedí vůbec a pak přijde negativní recenze.
Chanel moje negativní recenze na krém určitě neporazí. Ani deset dalších negativních recenzí nezmenší tržby Chanelu za kvartál. 🙂 Jestli ale PR zastoupení značek uvažuje stejně jako já, to samozřejmě nevím. Možná mohou chtít všechny recenze zcela pozitivní, protože jsou na to zvyklé a blogerky jim v tomto vyhoví.
Placená reklama
Osobně nemám zapotřebí chválit něco, co dobré není a pokud už něco chválím, za svým názorem si stojím, ať jsem si produkt koupila, nebo ho dostala od značky k recenzi. To samé platí o placených postech a článcích. I když za ně dostanu zaplaceno, nic to nemění na tom, že propaguji jen produkty, které se mi líbí a sedí mi. Představte si, že vám značka, kterou máte rádi a pravidelně používáte její produkty, nabídne, že můžete udělat placený článek/post, kde pochválíte svůj oblíbený produkt a dostanete za to zaplaceno. Opravdu netuším, proč bychom takovou nabídku já, nebo kdokoliv jiný. měli odmítnout.On je totiž velký rozdíl dostat zaplaceno za názor a dostat zaplaceno za práci. Třeba když se se značkou domluvíte, že napíšete samostatný článek o jejich produktech, které dlouhodobě používáte a vyhovují vám a svým čtenářům je s radostí můžete doporučit.
Ano, opravdu se objevují takové nabídky i přes to, že jsem jen malá blogerka, i když je to jen zřídka. Stejně jako se objevují i ty, kdy vám značka nabídne produkt, který jste nikdy neměli v ruce a snaží se vám nadiktovat co o něm máte napsat. Jak má být článek dlouhý, že ho máte napsat do týdne, kolikrát ho musíte sdílet na svých sociálních sítích a pokud si ještě k tomu všemu dáte na svůj blog banner, tak budou rádi a nakonec vám za tuhle celou komedii nabídnou šest set korun. #truestory
Nehledě na to, že každý email se spoluprací začíná tím, jak se jim váš blog líbí, jak se jim líbí vaše články a bla bla bla... Já osobně bych, pokud je blog bez reklam a bannerů, majitelce ve druhé větě mailu banner nenabízela… Což je jasným důkazem, že pro některá marketingová oddělení jsou blogerky jen levný nástroj a když nabídku nevyužije jedna, využije jí druhá.. Naštěstí/bohužel je takových malých blogerek dost a šest set korun za článek je třeba pro studentku nejspíš i dost peněz. Ve výsledku je jedno, jestli si to holky neuvědomují, nebo jen prostě opravdu berou vše, za co někdo pustí pár korun. Dokud bude poptávka, bude i nabídka.
Úplně nejhorší je ovšem to, když dospělá blogerka, která tvrdí a vypráví, jak nemá žádnou placenou spolupráci, placenou spolupráci má a lže svým čtenářkám. Znevažuje práci ostatních blogerek, staví se nad ně a vypráví něco o důvěře a pokrytectví. To už je ovšem jiná kategorie a jiné povídání. Povídání o tom, jak se někdo tváří že je dospělý, nad věcí a zas až tak moc mu na tom nezáleží a naprostý opak je pravdou. 🙂
Ničeho takového se u mě na blogu bát nemusíte. Věřím, že z dlouhodobého hlediska si najdu okruh čtenářek, které ke mně budou chodit rády a s onou důvěrou číst mé články a prohlížet si fotky. A to i ty, které označím jako spolupráci. Možná jsem v tomto ohledu idealistka, ale věřím tomu, že kvalitní a pečlivé recenze, hezké fotky a upřímný přístup je to, co čtenáři chtějí a s čím třeba jednou prorazím a nebudu už jen malá blogerka. 🙂 I přes svůj názor na věc respektuji, pokud někomu z jakéhokoliv důvodu spolupráce blogerek vadí. Já jsem se s vámi chtěla podělit o svůj subjektivní náhled na věc.
Přes to všechno musím zmínit ještě jednu zásadní věc a myslím, že kdokoliv, kdo mi někdy napsal nějaký dotaz ohledně kosmetiky, mi dá za pravdu. Ať už jsem v recenzích a popiscích jakkoliv nadšená, vždy radím nejprve zkusit sehnat vzorečky. Pokud tu ta možnost je, je to ta nejlepší cesta.
Nevěřím, že jsou čtenářky a sledující hloupé ovce a kupují jen podle hezkých fotek. Já se ostatně snažím hezky nafotit i produkty, které mě zklamaly. 🙂 Takže pokud vás v recenzi/článku/na fotce něco zaujme, skočte si pro vzorek, nebo aspoň najděte recenzi někoho dalšího. Pak vám vlastně může být jedno, jestli si blogerka produkt koupila, dostala ho, nebo dostala peníze za to, že vám ho ukáže. Vy jste se o něm dozvěděli a když vás zaujme, můžete si o něm zjistit víc, nebo ho zkusit právě ze vzorečků. Ne vždy je to možné, ale v takových případech platí – pokud nemáte důvěru žádnou, pak je asi zbytečné vůbec nějaké blogy sledovat a číst. Doufám, že to nebude můj případ. :)))
Moc vám děkuji že jste tu se mnou, že jste můj dnešní elaborát dočetli až do konce (snad to mělo hlavu a patu) a že se vracíte pro má kosmetická i nekosmetická moudra. 🙂 Dejte mi v komentářích vědět, co si o tématu spoluprací a placených článků a postů myslíte – zajímá mě váš upřímný názor! A já se budu těšit zase příště! L.