Je to nemilé, ale může se to stát. Obdarovaný dostal nevhodný dárek, doma už má úplně stejný, nesedí velikost, neodpovídá jeho vkusu, nebo je poškozen. Co můžete v takové situaci udělat? V tomto případě máte několik možností. Můžete zboží vyměnit do 30 dní, vrátit jej do 14 dní bez udání důvodu či reklamovat.
(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});
Zákonem daná lhůta na vrácení zboží
Spotřebitelé jsou chránění spotřebitelským zákonem. Dárky, které nejsou podle vašich představ, tak můžete buď vrátit do čtrnácti dnů od nákupu a bez udání důvodu, nebo je v případě nefunkčnosti reklamovat. U většiny obchodníků lze v této době vrátit i rozbalené zboží, které není poškozeno. Jakákoli doba na vrácení zboží navíc, je jen služba, kterou vám obchodník může, ale nemusí nabídnout. Většina e-shopů nabízí lhůtu na vrácení nevhodných dárků 30 až 60 dnů od data koupě.
Prodloužená doba na vrácení během Vánoc
Někteří obchodníci kolem Vánoc prodlužují běžnou lhůtu na vrácení zboží, kterou můžete využít až po uplynutí zákonné lhůta na vrácení. Tato lhůta je uvedena v marketingových materiálech a smluvních podmínkách. Služba je většinou prodloužena až do konce ledna. Pokud vrátíte zboží v původním stavu a v neporušeném obalu, je tato služba zcela bezplatná.
(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});
Které obchody nabízejí prodlouženou lhůtu na vrácení zboží?
Prodlouženou lhůtu na vrácení zboží nabízí většina českých e-shopů. Jen je potřeba si ověřit, zda se tato služba vztahuje na vámi vybrané zboží. U některého zboží musíte tuto službu zvlášť zahrnout.
Alza
Alza.cz nabízí vrácení zakoupených nevhodných dárků v období od 15. 10. do 24. 12. tohoto roku až do konce ledna příštího roku. Nabídka se týká pouze zboží, u něhož je služba uvedena v popisu produktu a v košíku. Zákazníci tuto možnost získají ke každému nákupu automaticky, nemusí nic manuálně volit, prodloužená doba na vrácení zboží se automaticky objevuje v košíku.
(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});
Datart
Zboží zakoupené v Datartu v období od 15. 11. do 24. 12. 2021 lze vyměnit do 16. ledna příštího roku.
Zboží můžete donést na jakoukoli pobočku, kde vám ho vymění za jiné minimálně ve stejné hodnotě. Zboží není možné vyměnit za peníze.
CZC
Nerozbalené zboží zakoupené v období mezi 1. listopadem a 23. prosincem vám vymění i prodejce CZC.cz. až do 17. ledna 2022.
OKAY Elektro
OKAY Elektro nabízí vrácení nevhodných dárků do konce ledna 2022, pokud jste tuto službu při nákupu zaškrtli v nákupním košíku. Zboží musí být v původním obalu, nerozbalené, nepoškozené a opatřené dokladem o koupi. OKAY vám vyplatí peníze ve formě poukazu na nákup dalšího zboží.
Mall
Zboží zakoupené od 8. 10. do 26. 12. 2021 lze vrátit prodejci do 31. ledna 2022. Službu je nutné zaškrtnout v nákupním košíku. Zboží, které je označeno jako „partnerský prodej“ a „skladem u dodavatele“ je prodloužení vrácení zboží automatické, bez nutnosti výběru. E-shop Mall také nabízí vrácení peněz na bankovní účet.
(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});
Reklamace
Co nelze reklamovat
Pokud jste zakoupili zboží ve slevě, které mělo nějakou vadu a byli jste na to prodejcem upozorněni, tuto vadu nelze reklamovat. Dále nelze reklamovat závadu, které vznikla nevhodným použitím zboží a běžným opotřebením.
Doba reklamace
Podle zákona lze reklamovat zboží do dvou let od převzetí. Někteří prodejci nabízejí prodloužení záruční doby, která musí být uvedená ve smlouvě. Smlouva má pak vždy vyšší hodnotu než délka záruky psaná na obalu. Při koupi použitého zboží může být záruční doba zkrácena prodejcem na rok. Pokud je zboží v reklamačním řízení, záruční doba se automaticky o tuto dobu prodlužuje.
Při reklamaci nepotřebujete účet ani obal od zboží. Musíte ale prokázat, kdy jste zboží u obchodníka zakoupili. Postačí vám doklad z bankovního účtu, nebo svědectví další osoby.
(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});
Vyřízení reklamace
Pokud prodejce reklamaci uzná, zapíše do reklamačního protokolu způsob nápravy, nebo zdůvodní její zamítnutí. Reklamace může být vyřešena opravou, slevou, výměnou zboží, nebo vrácením peněz.
Způsob řešení reklamace
V případě porušení smlouvy podstatným způsobem, kdy jde o skryté závady má kupující nárok na opravu, slevu, nebo vrácení peněz.
V případě porušení smlouvy nepodstatným způsobem má kupující nárok na odstranění závady, nebo slevu z kupní ceny. Odstoupit od slouvy jde jen tehdy, pokud obchodník nedokáže závadu odstranit, nebo to nestihne v zákonné lhůtě.
Pokud máte pocit, že vás obchodník neuznáním reklamace poškodil, můžete podat stížnost u České obchodní inspekce, která vše prověří a může prodejci udělit pokutu. Pokud obchodník nepřistoupí na mimosoudní řešení, budete muset požádat soudního znalce o posudek a obrátit se na soud.
(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});
Počet reklamací
Pokud se u zboží v záruční době objeví 3x ta samá závada, máte nárok na vrácení peněz nebo výměnu zboží. Platí to i u zboží, když se objeví tři závady najednou a brání používání věci, nebo se na zboží objeví čtyři různé odstranitelné závady.
Obchodník má na vyřízení reklamace ze zákona 30 dnů, ode dne následujícího po dni, kdy jste zboží reklamovali. Pokud jste zboží reklamovali o víkendu, jde o následující nejbližší pracovní den. Pokud nebude reklamace v tomto období vyřízena, můžete odstoupit od smlouvy a nechat si vrátit peníze. Pokud jste reklamované zboží zasílali poštou, nebo dopravcem můžete si dopravu nechat proplatit. Obchodník si nesmí za posouzení ani poštovné účtovat žádné poplatky.
Článek Nevhodný dárek? Jak reklamovat, abyste byli úspěšní se nejdříve objevil na České návody.