Přes internet nakupujeme čím dál více, což nahrává i podvodníkům. Kdo by odolal koupi krásně nafocenému zboží za super cenu, navíc když je třeba poštovné zdarma? Na internetu se hlavně před Vánoci objevuje čím dál více podvodných e-shopů, které ze zákazníků vylákají peníze, ale zboží nikdy nedorazí. Jak se těmto podvodným obchodům vyvarovat? Zde je několik tipů na co si dát pozor.
(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});
Jak poznat podvodný e-shop
Češi nakupují přes internet rádi. Pohodlné nakupování z domova s sebou nese ale určitá rizika. Například takové, když si objednáte zboží v e-shopu s českou doménou .cz a nakonec zjistíte, že zboží dorazilo z Číny, které kvalitou neodpovídá objednanému zboží. A navíc vám po čase přijde výzva z celnice, kde budete muset doplatit DPH.
Špatný popis zboží
Krásně vyfocené zboží u kterého jsou kódy, ale nedozvíte se nic o materiálu ani rozměrech.
Obchod nabízí vše možné
Některé podvodné internetové obchody se snaží nalákat zákazníky tím, že nabízí širokou škálu zboží. Od kosmetiky, přes oblečení až po elektroniku. Sledujte nejen samotný web, ale i adresní řádek. Opuštěné domény kupují podvodníci a provozují na nich e-shopy, kde po zaplacení zboží nikdy nedostanete.
Nezabezpečený přístup
Solidní e-shopy mají v levém horním rohu znak šifrovaného zabezpečení – zámeček. Tato podmínka není tak důležitá, když nakupujete u někoho, kdo vyrábí různé výrobky v domácí dílně. Význam má však v e-shopech kde pořídíte všelijaké zboží, od trička po elektroniku.
(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});
Weby bez kontaktu
Seriózní e-shopy na sebe kontakt uvádějí, chtějí, aby jim člověk důvěřoval. Uvádí nejen e-mailovou adresu, ale i kontaktní adresu a sídlo firmy, telefonické kontakty a IČ, díky kterému zjistíte detaily v obchodním rejstříku.
Naopak podvodné e-shopy nechtějí, aby kdokoli věděl, kdo za nimi stojí. Pokud je na stránce pouze odpovědní formulář, nejedná se o důvěryhodný kontakt, ten jen shromažďuje vaše osobní údaje, ale na vzkaz nikdo nezareaguje. Navíc nemáte v odeslané poště kopii. Když tedy nenajdete na webu e-shopu kontakt, e-mail nebo telefon, raději z domény odejděte.
Obchodní podmínky
Podívejte se na obchodní podmínky. Pokud jsou plné chyb, hrubek a lámané češtiny, určitě to nebudí důvěru.
Hledejte, zda je prodávajícím firma se sídlem v České republice. Nepleťte si to s provozovatelem e-shopu. Provozovatelem e-shopu může být firma se sídlem v České republice, ale pokud je prodávající ze zahraničí, znamená to, že pravděpodobně provozovatel zprostředkovává nákup zboží často z Číny. Na zboží, které jste pravděpodobně zaplatili předem pak čekáte měsíc i dva. Pokud vám balíček zachytí na české celnici, musíte si veškeré poplatky s tím spojené hradit sami.
Design webových stránek
Stránky musí zaujmout a umožnit dobrou orientaci. Seriózní prodejci kladou důraz na kvalitu produktu nebo servisu, na snadnou dostupnost všech důležitých informací o zboží, obchodních podmínkách, dodacích lhůtách, postupu při reklamaci a možnosti vrácení zboží.
Naopak mnoho podvodníků se snaží zákazníky přesvědčit právě nadprůměrným designem. Ale když stránka dobře nevypadá, je to také důvod k obavám.
(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});
Falešné recenze
Nejlepším doporučením je hodnocení ostatních nakupujících. Ale i zde se může jednat o podvod. Recenze se dají se snadno zneužít, což řada nepoctivých obchodníků činí. Recenze je proto vhodné ověřovat a najít si více zdrojů.
Zkuste si fotku některého spokojeného zákazníka dát do vyhledávače na Googlu. Obrázek si uložte, vyhledávač překlikněte do módu hledání obrázků, vložte obrázek a odklikněte. Možná budete překvapeni, že paní, která doporučuje kvalitní léky na hubnutí se jmenuje Jana, na jiném serveru doporučuje kosmetiku a jmenuje se Eva a na dalším webu jde o Milenu.
Způsob platby
Požadavek na platbu předem a nemožnost poslání zboží na dobírku, nebo vyzvednutí v kamenné prodejně. To je jeden z nejčastějších podvodů. Zvlášť podezřelý je požadavek na platbu systémem Western Union. U bankovních převodů nikdy nezasílejte peníze na účty soukromých osob, pokud se nejedná o účet prodávající firmy/společnosti.
Našli si vás sami
Proklikli jste se do obchodu z nevyžádaného mailu a nedali jste obchodníkovi svolení o zasílání novinek? U takového spamu si buďte jisti, že není něco v pořádku. Na nevyžádanou poštu nereagujte, v žádném případě nesdělujte e-mailem údaje o bankovním účtu, číslo platební karty nebo třeba přihlašovací údaje do internetového bankovnictví.
Pro nákupy online využívejte aktualizované zařízení a používejte kvalitní bezpečnostní software, který je schopen detekovat jak podvodné zprávy, tak webové stránky.
(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});
Kde obchod prověřit
Jméno provozovatele si můžete dle IČ prověřit v živnostenském nebo obchodním rejstříku, adresu třeba na Google Mapách.
Prohlédněte si seznam rizikových obchodníků na stránkách České obchodní inspekce.
Podívejte se, zda je obchodník členem Asociace pro elektrickou komerci. APEK je sdružením firem, podnikatelů a odborníků v elektronickém obchodu. Mezi členy APEKu patří největší české internetové obchody. Naopak je mnoho e-shopů kvalitních, které nejsou z různých důvodů členy asociace APEK a držitele jejího certifikátu.
Na internetových stránkách who.is si můžete ověřit majitele domény eshopu. Do vyhledávacího políčka stačí zadat internetovou adresu obchodu a přečtěte si, kde a na čí jméno je registrován. Pokud jsou údaje skryté a doména obchodu registrována v nedávné době, je to podezřelé.
Co dělat, když zboží nedorazí
Zakoupili jste si na e-shopu zboží, zaplatili, ale balík stále nedorazil a do -mailové schránky nepřišlo žádné potvrzení objednávky.
Zkuste obchodníka kontaktovat a zjistit, kde se stala chyba. V případě e-mailu si uchovejte kopii, pokud budete telefonovat, telefonát si nahrajte. Pokud není jiná možnost, než kontaktní formulář ze stránek, před odesláním si udělejte kopii obrazovky a uložte si ji.
Nikdo nereaguje? Napište České obchodní inspekci. Ta obchodníka prověří, případně ho může pokutovat. Na stránky může dát varování pro ostatní, ale váš případ řešit nebude.
Koupili jste si zboží u obchodníka z jiné země Evropy? Zkuste se obrátit na Evropské spotřebitelské centrum.
Platili jste kartou? Úhrada zboží kreditní či debetní platební kartou může zákazníkovi poskytovat zvýšenou ochranu pro případ nedodání zboží. Pokud vám není zboží zaplacené kartou dodáno, můžete se obrátit na svou banku a požádat o vrácení platby formou tzv. chargebacku. Bance doložte jak vše probíhalo, kopie mailů, nahrávky telefonů.
V rámci českého práva neexistuje na provedení chargebacku vůči bance právní nárok, obvykle však banky vycházejí svým klientům vstříc a na základě pravidel karetních asociací vrácení platby zprostředkují. „Ze zákona je nárok na charge back do 13 měsíců od uskutečnění platby kartou. Je zároveň třeba, aby uběhlo alespoň 30 dnů od platby a klient doložil, že s obchodníkem komunikoval,“ doplňuje Radka Černá ze Sberbank.
Článek Jak se před Vánoci nenapálit. Poznejte podvodný e-shop včas. se nejdříve objevil na České návody.