Pravděpodobně se to stalo i vám. Na telefonu se objevilo neznámé číslo a vy jste váhali, zda hovor přijmout. Za nevyžádanými telefonními hovory často stojí telemarketingové společnosti, které nás nutí uzavírat smlouvy přes telefon.
(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});
Nová pravidla pro marketingové hovory v ČR platí od 1. července 2022. Oproti předchozím jsou pro zákazníky přívětivější a přísnější pro provozovatele telemarketingu. Dříve osoba, která si nepřála být obtěžována marketingovými hovory, musela aktivně vyjádřit svůj nesouhlas v tzv. veřejném účastnickém seznamu. Nově musí pro jejich schválení poskytnout výslovný souhlas. Cílem marketingové reklamy tak mohou být pouze ti uživatelé, kteří si to výslovně přejí.
Ne všechny společnosti se těmito novými pravidly řídí a někteří uživatelé nejsou schopní poznat, zda je volání na jejich telefonní číslo oprávněné. Jestliže není vaše telefonní číslo ve veřejném telefonním seznamu označeno, aby bylo kontaktováno marketingovým voláním, kontaktováno být nemůže. Český telekomunikační úřad (ČTÚ) vydal souhrnný manuál, který má koncové zákazníky operátorů informovat o pojmech a právech. Dokument má tři části, jak nevyžádaný hovor odporující zákonu poznat, jak se během hovoru chovat a jak si stěžovat u Českého telekomunikačního úřadu.
(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});
Co s nevyžádanými marketingovými hovory
Příjemce marketingového hovoru má právo rozpoznat případ, u kterého má pocit, že mu někdo volá bez jeho souhlasu a s volajícím nebyl předtím v kontaktu. Pokud zákazník nedal vyslovený souhlas dané firmě a hovor přijme, měl by v první řadě zjistit, kdo mu volá. Pokud je to firma, se kterou nemá nic společného, není jejím klientem, nemá s ní uzavřenou smlouvu nikdy u ní nenakupoval a není pravděpodobné, že by kontakt pocházel z databáze klientů, může být toto volání v rozporu se zákonem o elektronických komunikacích. Příjemce se může obrátit na ČTÚ se stížností.
Veřejný účastnický seznam
Může být jakýkoliv seznam, který splňuje charakteristiky dle zákona o elektronických komunikacích. Případný souhlas s marketingovými hovory lze vyjádřit prostřednictvím poskytovatele služeb elektronických komunikací – „operátora“. Jeho charakter má např. služba 1188.
(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});
Jak sepsat odvolání souhlasu
Předmětný dokument by měl obsahovat identifikaci konkrétního poskytovatele služeb, jméno a příjmení či název účastníka, adresu trvalého pobytu, telefonní číslo, k němuž se tento úkon vztahuje a jasně formulovaný a srozumitelný požadavek, tedy odvolání souhlasu s marketingovými kontakty ve veřejném účastnickém seznamu, datum a podpis.
Co dělat v okamžiku přijetí hovoru, který odporuje zákonným pravidlům
Pokud máte možnost, zapněte nahrávání hovoru. Zeptejte se, kdo volá, proč volá a odkud má vaše telefonní číslo. Zdůrazněte, že jsem nevyjádřil souhlas ve veřejném seznamu a nejste si vědom toho, že by daná společnost mohla nakládat s vašimi osobními údaji. Pokud volající tvrdí, že disponuje individuálním souhlasem pro svoji společnost, lze jej kdykoliv odvolat, pro jistotu lze stvrdit odvolání i písemně. Hovor ukončete a zaznamenejte si čas hovoru, číslo volajícího, případně uložte nahrávku.
(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});
Kdo může dál volat?
Marketingový hovor bez veřejného souhlasu je povolený v případě, že volající má kontakt například z klientské databáze a disponuje individuálním souhlasem s kontaktováním – tento souhlas můžete kdykoliv odvolat. Jedná se především o banky, operátory, dodavatele energií nebo e-shopy u kterých jste nakupovali. Dále lze volat, pokud účelem není marketing ale například průzkum trhu.
Pokud se volaný domnívá, že se jedná o marketingové obtěžující volání, může se obrátit na Český telekomunikační úřad se stížností. ČTÚ stížnost prošetří, a pokud zjistí, že se jedná o protiprávní jednání je oprávněn volajícího sankcionovat.
Článek Jak se bránit nevyžádaným hovorům? Co dělat a na co máte ze zákona právo se nejdříve objevil na České návody.