Potřebujete reklamovat vadné zboží například obuv, elektroniku nebo jiné zboží, ale obchody jsou kvůli protikoronavirovým opatřením zavřené a bude vám končit dvouletá výpovědní lhůta? Jak v tomto případě postupovat?
Pokud budete reklamovat vadné zboží u kterého hrozí v nejbližší době vypršení dvouleté lhůty, podle České obchodní inspekce by spotřebitel měl včas kontaktovat telefonicky, nebo e-mailem prodejce a domluvit se s ním jakým způsobem a kdy zboží k reklamaci doručí.
(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});
Mluvčí inspekce Jiří Fröhlich upozorňuje, že by se nemělo stát, aby prodejce odkázal spotřebitele na okamžik, kdy bude provozovna opět otevřená. Může se stát, že jiný zaměstnanec reklamované zboží odmítne s tím, že lhůta na reklamaci již vypršela. Proto doporučuje, aby tento případný příslib, že se vše vyřeší v době, kdy provozovna bude opět v běžném provozu, prodejce zaslal spotřebiteli e-mailem, aby měl zákazník důkaz, že se takto domluvili. Pokud prodejce nekomunikuje, je podle Fröhlicha ideální reklamaci i se zbožím odeslat na sídlo prodávajícího poštou.
(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});
Uplatňování reklamací v době mimořádné situace
Spotřebitelům v době mimořádné situace ČOI doporučuje, aby postupovali především s ohledem na vlastní zdraví a zdraví dalších osob. Vyřizování záležitostí, které nejsou naprosto nezbytně nutné, doporučují odložit na dobu po uklidnění situace, kdy se provoz podnikatelů vrátí do běžného režimu.
Krizová opatření problematiku uplatňování a vyřizování reklamací specificky neupravují. Při výkonu práv v době nouzového stavu by k sobě účastníci smluvního vztahu měli přistupovat ohleduplně, s trpělivostí a přihlédnutím k mimořádné situaci, v níž se druhá strana může nacházet, např. v souvislosti s nuceným uzavřením provozu, nedostatkem zaměstnanců, kteří musí doma hlídat děti, jsou v karanténě apod. Např. šikanózní trvání na vyřizování reklamací spotřebního zboží, které není nepostradatelné, v běžných lhůtách a odstupování od smlouvy v případě, že z důvodu nouzového stavu nemohla být reklamace vyřízena, může mít povahu jednání v rozporu s dobrými mravy, kterému není přiznána právní ochrana.
Šikanózní výkon práva nebo jiný postup v rozporu s dobrými mravy nepožívá právní ochrany, takové jednání nemá právní účinky.
Článek Jak reklamovat zboží během nouzového stavu se nejdříve objevil na České návody.