Dneska to bude o trenčkotu jen na fotkách, protože se mi v hlavě honí jiné téma. A nejenom mě, teď se tak nějak roztrhnul pytel s těmi, kdo řeší spoupráce a sponzorované posty, apod. A já vám dnes v článku vysvětlím, proč bych se nechtěla živit blogem, ani kdybych mohla…
Nemám ráda rozdělování na malé a velké blogerky jen podle toho, kolik mají followerů. Trochu mě zaráží, aby mě někdo házel do škatulky těch malých blogerek i přesto, že bloguji sedm let.Ano, nemám taková čísla jako jiní, ale dělám, co mě baví, nenakupuji si fanoušky a nedělám každý týden řetězové soutěže, abych si nahnala čísla. Mně to prostě není vlastní a já nechci ze svých fans dělat ovce. Chci, aby mě četli jen ti, co je baví můj obsah a číst moje články. Jinak mi to prostě moc nedává smysl.
Tím se taky dostávám k otázce, zda bych se chtěla blogováním živit..? I kdybych takovou možnost měla, tak upřímně to asi není nic pro mě. Když sleduju některé blogy, které se v průběhu času mění jen díky tomu, jaké spolupráce jim chodí, je mi z toho smutno. Pokud někdo nosí sporotvní módu a pak z čista jasna začne vychvalovat elegantní značku, prostě mu to nežeru. To samé u kosmetiky. Když sledujete někoho, kdo si zakládá na dražších značkách a pak začne propagovat drogérkové značky, není to divné..? A takhle bych mohla pokračovat…smutný příběh.
Nemám ráda blogery, u kterých je na první pohled jasné, že berou jednu nabídku za druhou a pak jejich feed na IG vypadá jak jedna velká reklama a všude jsou hashtagy #ad. Při nejhorším to ani jako reklamu neoznačí a tváří se, že nic. Já vám alespoň dám vědět, když jsem nějaký produkt dostala a sama za sebe o něm napíšu svůj názor. Nenechám si vnutit nějaké cizí PR. Nechci jen slepě kopírovat marketingové fráze s vidinou peněz. Mně to prostě vůči vám nepřijde fér. Chodí mi nabídky např. na affilové spolupráce. To znamená, že vám sem hodím odkazy na značky a když si něco z partnerských obchodů objednáte, já z toho získám provizi. Možná bych si tím mohla i slušně přivydělat, mně ale nedává smysl vychvalovat vám tady něco, co nemám ani ozkoušené. To podle mě prostě nejde.
Nechci být na blogu svázána spolupracemi. Chci svobodně psát o tom, co mě zajímá, co mě baví. Zkuste si sami zhodnotit všechny, které sledujete. Kdo už do toho spadl a kdo si naopak zachovává svůj vlastní postoj a názor. Doufám, že většina to má stejně jako já. Prvotní by vždy měla být ta forma, co chci svým blogem říct, ukázat a až jako další nástavbu řešit s kým budu spolupracovat, atd.
Vše se točí kolem čísel a já už odmítám jakoukoliv agenturu nebo značku, která se dívá jen na ně. Když tuším, jak to s těmi čísly a nakoupenými či jinak naklikanými fanoušky je, nepřijde mi to jako relevantní ukazatel. Agentury (nebo alespoň většina) se bohužel nezamýšlejí nad tím, koho vlastně oslovují a kdo je cílovka daného blogera. S těmi prostě spolupráce nenavazuji. Naštěstí i v těch některých dalších pracují smýšlející lidé a uvědomují si, že je potřeba se na to dívat více do hloubky. Třeba já, nejsem náctiletá blogerka, sama si vydělávám, bydlíme společně s partnerem a ne u rodičů, mám již vybudovaný nějaký styl a řeším více kvalitu…tzn., že moji fanoušci by mohli být podobného ražení a tudíž i potencionální zakákazníci určitého segmentu trhu. S těmi pak nemám problém se domlouvat na spolupracích, protože oběma stranám to dává smysl.
A pak tu mám značky, které mě vyloženě baví a mám k nim takový vztah, že jsem se klidně odvážila je sama oslovit. Proč ne. Nemůžu čekat, že mezi tím množstvím blogů, které existují, si mě jen tak někdo všimne. A nestydím se vám to říct, protože třeba tím podpořím někoho, kdo má co nabídnout, jenom o něm zatím značky neví. Já si třeba zakládám na hezkých fotkách a také na osobním přístupu a to u mě jiní oceňují. Najděte vždy ty vaše kvality a s těmi jděte na trh. Ale nezapomínejte, proč to děláte. Měla by to být vzájemná win win spolupráce, přínosná pro obě strany. A nemusím se bavit pouze o financích. Ty u mě většinou v těhle případech nehrajou roli. Jsem ráda, že můžu podpořit svou oblíbenou značku, ke které mám důvěru a oni zase můžou jakkoliv podpořit mě.
Tím se dostávám k dalšímu bodu…pokora. Mám pocit, že některé blogerky mají těch spoluprací nad hlavu, že už si jich ani neváží. Tak nějak jim to do klína spadá samo a přirozeně už to pro ně nemá takový význam. Ale má to takhle prostě být? Já si vážím každé spolupráce, se kterou jsem spokojená, která má přesně ten win win efekt a jsem za ně ráda. Jsem ráda, že znám ty tváře, které za značkou stojí a vidím, že jsou stejně naladění jako já a máme na věc stejný názor. A pokud nastane bod, kdy mi něco nevyhovuje, tak se přece ozvu. Komunikace je základ všeho i nastavení spoluprací. Když si budu jen stěžovat, nic nezměním, je potřeba to včas řešit.
A tak ve svém pracovním čase dělám hlavně online marketing a content, připravuji newslettery, obsahové články, fotky a spravuji sociální sítě. Díky tomu, že mám vlastní práci, tak mě blogování stále baví. Ono se totiž snadno stává, že když se váš koníček stane reálným zaměstnáním, tak už k němu nemáte takový vztah jako předtím, Najednou je z toho prostě práce a už vám to nepřináší takovou radost. A tomuhle bodu se chci vyhnout. Chci, aby mi blog přinášel pořád tu stejnou radost jako teď. Abych díky němu stále poznávala skvělé tváře, se kterými si rozumím.
Dejte mi vědět, jak to vnímáte vy. Koho sledujete a proč? A jaký na vás mají vliv placené spolupráce mezi blogery a značkami, jakou formu markteingové komunikace preferujete? Netvrdím, že všechno je nastavené špatně, určitě se mezi blogery najde spousta těch, co s fanoušky jednají férově, ale podle mě to stále není většina a to mi vadí. Budu vděčná za vaše reakce a moc ráda si je přečtu 🙂
Zara sandals, Pietro Filipi trench coat, vintage skirt, Camelia Roma bag, Topman tee