Influencer marketing se v posledních letech výrazně rozmohl. Může za to čím dál větší obliba v sociálních sítích, které slouží jako platforma pro influencer marketing. Tento druh marketingu se dá velmi dobře využít k propagaci služeb nebo produktu vaší firmy. Stačí vědět, jak na něj.
Kdo je influencer? Od kolika followers se za influencera můžete považovat?
Influencer je člověk ovlivňující jiné lidi, zpravidla velkých skupin až davů. Nebudeme polemizovat nad tím, zda se jedná o pozitivní či negativní vliv. Pravdou zůstává, že influencer dokáže lidi přimět něco udělat, něco si myslet nebo také něco si koupit. Nemusí se jednat o násilné vnucování a manipulaci, stačí pokud se lidé od těchto osobností inspirují a například vyzkouší něco nového.
Nejčastěji se setkáváme s influencery na sociálních sítích. V této oblasti marketingu jednoznačně vládne Instagram, poté Facebook a Youtube. Pojďme si uvést několik příkladů, určitě budete některé z nich znát.
Instagram influenceři
- Shopaholic Nicol (738 tisíc sledujících)
- Nikol Štíbrová (586 tisíc sledujících)
- Dominik Feri (1 mil. sledujících
Facebook influenceři
- Kazma (363 tisíc sledujících)
- Petra Kvitová (819 tisíc sledujících)
- Dewii (30 tisíc sledujících)
Youtube influenceři
- Kovy (842 tisíc sledujících)
- Jiří Král (1,12 mil. sledujících)
- LucyPug (543 tisíc sledujících)
A jaká je ta magická hranice sledujících, kdy se stáváte oficiálně influencerem? Nejspíš vás zklameme, ale žádná. Tento marketing až tak moc nedá na čísla a ani na dosahy. Influencerem je jednoduše každý, kdo na svých sítích někoho ovlivňuje a inspiruje.
Dělení influencerů
Existují takové tři hranice, které se v marketingu používají pro rozlišení velikosti influencerů. Tou první jsou mikroinfluenceři, kteří mají na svých sítích stovky až pár tisíc sledujících.
Další pomyslnou hranici překonáte s cca 10 tisíci followers a více, kdy už se řadíte mezi takové menší až střední instragramery (doplňte svoji platformu). No a při překonání 100 000 sledujících už se řadíte mezi velké influencery. Připomínáme však, že nejde pouze o počty, ale také o vliv, který dokážete vyvinout.
Jak na marketing s influencery?
Jak už jsme zmiňovali výše, tento druh marketingu se dá velmi dobře využít k propagaci a podpoře prodeje vašich produktů či služeb. Jak to funguje? Můžete navázat placenou spolupráci (kterou je již povinné označovat na sítích jako placenou), kdy poskytnete produkt vybranému (a domluvenému) influencerovi a určíte si podmínky spolupráce. Ty obsahují většinou počet příspěvků s produktem, formáty příspěvků (stories, foto, video) a cenu za odvedenou práci.
Tip: Zbytek už nechce na samotném influencerovi, každý má svůj styl a ví, jak na své publikum nejlépe zapůsobit. Diktování konceptu, vět apod. je spíše na škodu.
Také můžete využít barter spolupráci, na kterou vám většinou kývnou menší a mikroinfluenceři. Jedná se o neplacenou formu, kdy poskytnete jako odměnu pouze váš produkt/službu. Podmínky si opět určíte dopředu
Jaká je cena influencerů?
Velmi častým dotazem, se kterým se setkáváme, je, jaká je průměrná cena propagace přes influencera. No odpověď vás opět nepotěší, cena se pohybuje od nuly do stovek tisíc korun.
Záleží na velikosti profilu, jeho dosahů a ochotě spolupracovat a taky na atraktivitě vašeho produktu. Obecně platí čím větší počet sledujících na účtě, tím větší cena bude a také si takové osobnosti více vybírají s kým budou spolupracovat.
Je to pochopitelné a žádoucí. Potom bychom totiž na některých profilech viděli za týden dvě žehličky od jiných společností, o kterých vám bude tentýž člověk tvrdit, že zrovna tato je nejlepší. Takovému profilu byste asi nevěřili, že? Kvalita influencerů je velmi důležitá a někdy může mít malý profil větší efekt než stotisícový účet.
Článek Kdo je influencer a jak na influencer marketing? se nejdříve objevil na České návody.